Monday 1 April 2013

Sedarlah Diri Kita

          Pernahkah kita bersyukur dalam kehidupan kita???kadang-kadang mulut kita berkata syukur alhamdulillah,syukur pada allah tapi hati kita dan tindakan kita langsung tidak menunjukkan erti syukur itu.Kita sering mengeluh bila diberi ujian yang berat,juga bilamana allah berikan rezki pun kita kadang2 tidak bersyukur.
          Sedarkah kita selama ini yang kita hanya menumpang dibumi allah.Kenapa kita terlalu sombong dan ego padanya..Bila allah menimpakan sesuatu kejadian yang xterduga oleh kita,kita sering berkata "mengapa allah berikan aku ujian seberat ini".
         Tahukah kita bila kita berkata demikian adalah seperti kita menyangkal ketentuan allah,sempurna sangatkah kita sehingga kita tidak layak menerima ujian seperti itu??sedangkan allah berhak menurunkan ujian kepada sesiapa yang dikehendaki,siapalah kita hendak mengatur apa yang telah ditentukan.Dia maha mengetahui segalanya.
          Cuba difikir balik apakah yang kita lakukan selama ini bila mendapat rezki daripadanya...Kebanyakan kita tetap mengeluh "ala sedikitnya" dan "xcukup ni nk beli......"....mcm2 lagi.Sedarkah kita selama ini betapa egonya diri kita???apa yang kita mahukan sebenarnya??
          Ketahuilah hidup didunia ini kita takkan pernah puas dengan segala nikmatnya,Oleh itu,janganlah kita menjadi umat yang leka dengan dunia sehingga terabai mencari bekal diakhirat nanti.Sesungguhnya diakhirat itulah tempat kita dikembalikan.Berprasangka baiklah pada allah dan bersyukurlah dengan apa yang ada,kerana kita tiada apa2nya,Hidup dan Mati kita semua adalah keranaNya....

No comments: